Jaunās paaudzes frontālais iekrāvējs Liebherr L 566 XPower®

Jaunās paaudzes frontālais iekrāvējs Liebherr L 566 XPower® ir aprīkots ar EU Stage V dzinēju, un tirgū ir pieejams jau vairākus gadus. Arī Latvijā klienti ar šiem frontālajiem iekrāvējiem jau ir pazīstami – ir uzņēmumi, kas ar šādu tehnikas vienību ir nostrādājuši pat 20 000 motorstundas. Aicinājām SIA Alfis pārdošanas vadītāju Miku Užuli pastāstīt par šī frontālā iekrāvēja galvenajiem tehnoloģiskajiem uzlabojumiem, un ieguvumiem, kādus tas sola savam īpašniekam.

Stāsta Miks Užulis, Liebherr pārstāvniecības Latvijā, SIA Alfis, Pārdošanas vadītājs.



Liebherr L 566 XPower® ir lielāks, nekā iepriekšējais L 566, tam ir tilti no nākamās sērijas modeļiem – tie ir lielāki, izturīgāki, pati mašīna arī ir kļuvusi lielāka, līdz ar to, tai ir lielāka un plašāka kabīne, operatoram ir labāka redzamība. Klientu atsauksmes liecina par to, ka šī mašīna ir izturīga, un, ka XPower® sistēma ir sevi pierādījusi – tas bija tieši tas, kas ir vajadzīgs – ka kopā strādā gan hidrostatiskā, gan mehāniskā transmisija. Pateicoties tam, ka šī tehnikas vienība pie slodzes pēc nepieciešamības pati pārslēdzas no vienas transmisijas veida uz otru, veidojas degvielas ekonomija – neskatoties uz to, ka šis frontālā iekrāvēja modelis ir lielāks un jaudīgāks par iepriekšējo, tas nodrošina vidēji 30% degvielas ekonomiju, jeb 3-4 litrus uz motorstundu, attiecībā pret iepriekšējās paaudzes Liebherr L 566 modeli (līdz 2016.gadam). Ilgākā laika periodā tas ir ļoti patīkams skaitlis, ko uzņēmums var ieekonomēt.

Šīs paaudzes modelim ir patstāvīgā saķeres kontrole (traction control) diferenciāļos, līdz ar to šis iekrāvējs lieki "nespolēs", kas, savukārt, novērsīs pārmērīgu riepu dilšanu. Ir gadījies dzirdēt tādu pieņēmumu no operatoriem, ka tehnikai ir jāspolē, kā saka – "jāiet ar melniem dūmiem", tikai tad "skaitās", ka "tad viņa iet". Šis frontālais iekrāvējs pierāda, ka tas nav vajadzīgs.

Šim Liebherr L 566 XPower® strēles uzbūvē un cilindru izvietojumā no diviem iespējamajiem variantiem ir izvēlēta t.s. "industriālā" kinemātika, kas palīdz nodrošināt ātrāku darbību, un ir piemērota augstākai kausa izbēršanai – arī kauss ir izvēlēts ar augstās izbēršanas funkciju  lai būtu ērtāk uzpildīt pašizgāzējus, kuģus, vai konteinerus. Tieši šī iemesla dēļ frontālos iekrāvējus ar industriālās kinemātikas strēli tradicionāli vairāk izvēlas kokrūpniecībā un ostās strādājošie uzņēmumi.



Par kabīni
Tā kā šo tehnikas vienību plānojām demonstrēt arī klientiem, kuri strādā ar apaļkokiem, tad kabīnei ir uzlikts aizsargrežģis stiklam papildus drošībai.



Skārienjūtīgajā ekrānā ir atrodama visa informācija par tehnikas vienības stāvokli, un, šajā gadījumā, šim frontālajam iekrāvējam ekrānā ir redzami arī riepu spiediena sensori, degvielas rādītāji, AdBlue rādītāji, klimata kontroles iespējas. Tāpat operators var pēc vēlēšanās pieregulēt arī ātrumus hidraulikas darbībām – cik ātri, vai lēni tiek pacelts vai nolaists kauss, utt. Šim tehnikas modelim hidraulikas darbības līdz pat niansēm var tikt individuāli pieregulētas uz 2 operatoriem – pat, ja iepriekš uz tehnikas vienības ir strādājis kāds cits, operators izvēlas savu iepriekš pielāgoto režīmu (operators Nr.1, vai operators Nr.2) un var sākt darbu, viņam nekas vairs nav jāpārregulē. Tādos uzņēmumos, kur darbs norit maiņās, piemēram – ostās, vai ražošanas uzņēmumos, kur uz vienas tehnikas vienības strādā vairāki operatori – šis varētu būt pluss, jo darba režīmus var iestatīt individuāli, un tas ir ne vien ērtāk operatoriem, bet arī labāk tehnikai.



Domājot par darba drošību, šim Liebherr L 566 XPower® ir uzstādīta īpaša sistēma, kas atpazīst tehnikas aizmugurē esošos cilvēkus un šķēršļus – t.s. cilvēku un šķēršļu atpazīšanas sistēma (Active Personnel Detection). Tie ir sensori, kuri reaģē uz tehnikas aizmugurē esošiem šķēršļiem, un tad, ja aizmugurē parādās kāds šķērslis vai cilvēks, mašīna tajā mirklī apstājas. Sistēmu ir iespējams atslēgt tikai daļēji – lai tā nereaģētu uz kādu nedzīvu šķērsli, taču tā vienmēr reaģēs uz cilvēku, tā sniedzot papildus drošības sajūtu gan operatoram, gan viņa kolēģiem objektā.



Interesanti, ka tiklīdz šī šķēršļu atpazīšanas sistēma "nostrādā", tā parādās attiecīgs paziņojums arī Liebherr klientu tehnikas pārvaldības sistēmā LiDAT, un klienta tehniskais darbinieks, kuram ir piekļuve LiDAT, atverot to dienas beigās, vai maiņas beigās, var precīzi kartē redzēt, kurā vietā uzņēmuma vai objekta teritorijā ir nostrādājusi šķēršļu atpazīšanas sistēma. Tātad, ja šādi aprīkota tehnikas vienība strādā kādā plašākā teritorijā, tehnikas īpašnieks pēc šāda signāla var pārdomāt – varbūt ir jāpārvieto kādi šķēršļi, jāpārplāno cilvēku kustība, vai arī jāpamaina paša frontālā iekrāvēja brauciena "horeogrāfija", lai turpmāk darbs noritētu droši un ātri, veikli un efektīvi.



Runājot par ikdienas apgaitām un tehnikas apkopi – Liebherr L 566 XPower® frontālajam iekrāvējam ir atvieglota piekļūšana pie motortelpas – atverot motora telpas pārsegu, iespējams pilnībā apiet apkārt šim nodalījumam, nav vairs jākāpj lejā.



Tāpat – ir ļoti viegli piekļūt arī radiatoram. Šai konkrētajai tehnikas vienībai kā papildaprīkojums ir uzstādīts divvirzienu ventilators (ar t.s. reverso funkciju), kas ir īpaši labi, jo tā ir ļoti vajadzīga lieta, strādājot putekļainā vidē.
Šādu iespēju mēs piedāvājam visiem klientiem, jo, mūsuprāt, tas ir tāds "must-have" – tiešām ļoti vajadzīga lieta, kas atvieglo tehnikas darbību un kopumā paildzina tās darba mūžu. Šis iekrāvējs ir aprīkots arī ar centrālo smērēšanu, bet tas manuprāt, šobrīd jau ir standarts – lai operatoram nav jāskraida ar smērpistoli, un smērēšana notiktu automātiski, reizi dienā vai pa stundām, pēc nepieciešamības.



Vēl šai tehnikas vienībai aprīkojumā ir adaptīvās gaismas, respektīvi – ceļot augšā kausu, atslēdzas augšējās gaismas, un ieslēdzas apakšējās, lai neapžilbinātu pašu operatoru. LED apgaismojums ir jau kā standarts, šādas gaismas ir gan ekonomiskas, gan spožas, nodrošinot efektīvu apgaismojumu.


Runājot par aprīkojumu – šim iekrāvējam ir izvēlēts 12 m3 augstās izbēršanas kauss, kas galvenokārt ir paredzēts šķeldai, taču, atkarībā no klienta vēlmēm, kausi var būt dažādi un dažādu ražotāju. Tāpat šim iekrāvējam ir pieejams apaļkoku, jeb baļķu satvērējs, taču šim uzņēmumam tas šobrīd nebija nepieciešams.
Izvēlētā hidrauliskā ātrā sakabe palīdz operatoram veikli nomainīt darba rīkus. Tas, cik bieži ir jāmaina darbarīki, atkarīgs no tā, kā uzņēmums ir pieradis strādāt – šinī gadījumā, šajā uzņēmumā būtu nepieciešams vēl viens, mazāks kauss – kādi 4 m3 – 5 m3, kas būtu piemērots smiltīm un tamlīdzīgiem, blīvākiem materiāliem.



Kā aprīkojums darbam ostās šim frontālajam iekrāvējam ir pieejamas arī t.s. stumjamās lāpstas – 9 m gara stumjamā lāpsta, kuru izmanto šķeldas vai graudu stumšanai kaudzē. Pastāv vēl arī iespēja pieslēgt tīrāmo birsti, lai vajadzības gadījumā pēc materiāla izvešanas var notīrīt laukumu, vai kādu citu teritoriju.

Riepas šim frontālajam iekrāvējam ir izvēlētas ar gaisu pildāmās, nevis pildītās. Arī tas, protams, ir komplektācijas jautājums, atkarībā no tā, kādā vidē klients plāno strādāt – ir iespējami abi varianti. Tas pats attiecas arī uz riepu ražotāja un riepu tipa izvēli – klients var izvēlēties gan iekšdarbiem piemērotākas riepas, darbam, piemēram, noliktavās, gan arī agresīvākai darba videi piemērotākas riepas – ar citu protektoru, citu karkasu cietību, utt. Šim iekrāvējam ir izvēlētas L4 tipa riepas, kas ir piemērotas darbam uz slikta seguma laukuma.


Kādi ir galvenie iemesli, kādēļ Jūs šo modeli iesakāt tieši kokapstrādes uzņēmumiem?
Galvenokārt tas ir degvielas ekonomijas, veiktspējas, sabalansētas jaudas, atbilstoša tehnikas vienības izmēra un pieejamā aprīkojuma dēļ. Piemēram, apaļkoku satvērējs ir ļoti ērts darbam lielajās kokzāģētavās, tāpat šis frontālais iekrāvējs ir ļoti ērts arī šķeldas pārkraušanai, pievešanai, uzkraušanai.

Jūs minējāt, ka šis jaunais L 566 XPower® modelis nomaina iepriekšējās sērijas modeli L 566, taču ir lielāks un jaudīgāks. Ja klienta īpašumā ir vecās sērijas L 566, un viņš vēlētos to mainīt pret jaunāku tehnikas vienību, taču lielāka jauda viņam nav nepieciešama, kāds modelis būtu vispiemērotākais no XPower® sērijas?
Tieši tā – jaunā XPower® sērija nomaina veco, un jaunie modeļi tiešām ir izmērā nedaudz lielāki, masīvāki un jaudīgāki. Iepriekšējās sērijas L 566 modeļus Liebherr vairs neražo, tā jau ir vēsture, taču, protams, Latvijā joprojām uzticami strādā ļoti daudz šādu tehnikas vienību un mēs tos apkalpojam un remontējam. Ja kāds klients savu veco L 566 vēlētos nomainīt pret jaunās sērijas frontālo iekrāvēju, tad viņam būtībā pietiktu ar mazāku modeli – ar L 556 XPower®, jo tas jaudas un citu parametru ziņā būs ļoti līdzīgs vecajam L 566.

Runājot par demonstrācijām – Jūs minējāt, ka šis Liebherr frontālā iekrāvēja modelis tirgū ir pazīstams jau vairākus gadus – kādēļ tieši šobrīd veicat tā demonstrācijas?
Jā, šis modelis jau ir pazīstams arī Latvijā, taču, joprojām ir daudz klientu, kuri paši vēl nebija to izmēģinājuši. Ar Liebherr L 566 XPower® ir pazīstami tie uzņēmumi, kuri to bija iegādājušies, taču daudzi vēl strādā ar iepriekšējās sērijas modeļiem. Mēs vēlamies dot šiem uzņēmumiem iespēju salīdzināt un pašiem pārliecināties, ka jaunās sērijas mašīna ir ērtāka, ekonomiskāka, modernāka, un vēl labāk pielāgojama katra uzņēmuma un katra operatora vajadzībām. Šobrīd darbs ar šķeldu un apaļkokiem Latvijā joprojām ir ļoti aktuāls – ja cita tipa kravu apjoms ir salīdzinoši samazinājies, tad kokmateriāli joprojām ir aktuāli. Tādēļ šis ir īstais brīdis, lai parādītu, ko šī Liebherr tehnika spēj – ka šis frontālais iekrāvējs ir patiešām droša un efektīva mašīna.

Vai pēc šīs demo sesijas noslēguma šis frontālais iekrāvējs būs pieejams klientiem arī turpmāk?
Šīs konkrētās tehnikas vienības demonstrāciju sēriju mēs plānojam pabeigt februārī. Protams, mēs piedāvājam klientiem pēc izmēģināšanas šo frontālo iekrāvēju arī iegādāties. Taču, jebkurā gadījumā Liebherr XPower® būs pieejams izmēģināšanai klientiem arī turpmāk – ir pasūtītas vēl vairākas jaunā L 566 XPower® tehnikas vienības, kuras plānojam saņemt noliktavā šī gada pavasarī, un jau jūnijā gaidām ierodamies arī mazāko modeli – L 556 XPower®.


Dalīties ar rakstu

Žurnālists

Elīna Treimane

Saistītie raksti