Kopš tālajā 2008. gadā, Caterpillar Inc.
toreizējās pārstāvniecības Latvijā SIA Witraktor rīkotajās pirmajās Latvijas
Operatoru sacensībās uzņēmuma SIA Kurt Koenig paspārnē startējošais gara auguma
smaidīgais puisis gan sev, gan citiem par lielu pārsteigumu izcīnīja godpilno
pirmo vietu, viņa dzīve sāka griezties arvien straujāk un šobrīd tehnikas
operatoru sabiedrībā Jura Stepa vārdam ir nopietns svars. Ar savu entuziasmu,
mērķtiecību, neatlaidību, nerimstošu zinātkāri un azartu Juris turpina izcīnīt
arvien jaunas uzvaras, tai pat laikā saglabājot cilvēcību, optimismu un
labsirdību, kas šajā laikmetā ir nopietns izaicinājums ikvienam no mums, bet
privātajā sektorā nelielā uzņēmumā strādājošam divu bērnu tēvam jo īpaši.
Skaidrs, ka Jura ģimene ir gan tas dzinulis, kas mudina viņu cīnīties, gan
atbalsts un stiprā aizmugure vienlaicīgi.
Ņemot vērā viņa daudzpusīgo un bagātīgo
pieredzi, droši varam teikt, ka Juris Steps ir sava amata meistars ar lielo
burtu un viens no viedokļu līderiem operatoru vidū. No Jura burtiski staro
uzņēmība un pārliecība par sevi – viņš ir spilgts piemērs tam, ko iespējams
sasniegt, ja, spītējot grūtībām, dara to, kas pašam vislabāk padodas un patīk.
Taču galvenais – runājot par tehniku viņam joprojām mirdz acis. Tas aizrauj un
iedvesmo, vienlaicīgi pierādot, ka pareizās izvēles ir tās, kuras izdarītas,
sekojot savai sirdij!
Ar Juri Stepu aprunājāmies par to, kā viņš
no pavāra pārkvalificējies par tehnikas operatoru, kā kļuvis par operatoru
apmācības instruktoru, kāda tehnika viņam pašam patīk vislabāk un kādi ir viņa
ieteikumi tehnikas īpašniekiem un operatoriem.
Kā Tev, strādājot par pavāru, radās
interese par būvtehniku?
Mana pirmā pieredze ar tehniku bija
bērnībā, kad, kā jau tas bieži notiek, vecāki ļāva man ar tehniku spēlēties. Sēžot
tēvam un vectēvam klēpī, iepazinu gan tehniku, gan operatora darbu. Taču izaugu
un izmācījos par pavāru. Savā profesijā nostrādāju 5 gadus, bet vienā mirklī
jutu, ka mani šis darbs sāk nomākt. Man pietrūka plašuma, pasaules, gribēju
kaut ko vairāk redzēt, vairāk laika pavadīt ārpus telpām. Domāju - kāda
starpība, ko maisīt – ar mazāku kausiņu zupas katlu, vai ar lielāku kausu zemi.
Darba leņķi patiesībā ir vieni un tie paši. Vai margarīnu smērēt uz maizes, vai
zemi griezt. Interese par tehniku man bija jau sen, taču tajā laikā ārzemju
tehnikas Latvijā praktiski nebija, tikai diezgan nolietota padomju laika
tehnika. Tā domādams un mocīdamies, ko darīt, nostrādāju par pārtikas ražošanas
tehnologu līdz 2003. gadam.
Tad sagadījās, ka slimības dēļ biju spiests
ņemt piespiedu atvaļinājumu un tajā brīdī saņēmu uzaicinājumu strādāt par nomas
tehnikas operatoru uzņēmumā SIA Ramirent. Piekritu, daudz nedomādams. Tā
es noslēdzu savas pavāra gaitas un sākās mana darba pieredze kā
operatoram.
SIA Ramirent tajā laikā pārsvarā bija
Volvo tehnika. Sāku strādāt uz Volvo L20 frontālā iekrāvēja, tad uz Volvo BL71
universālā iekrāvēja. Pēc tam strādāju uz teleskopiskā iekrāvēja Manitou 1740
(ar 17 m strēli), toreiz būvējām TEC-1 Čiekurkalnā, tas bija interesants
objekts ar ļoti lielu iekšdarbu apjomu. Kad biju nostrādājis SIA Ramirent divus
gadus, mani uzaicināja darbā celtniecības tehnikas nomas uzņēmumā SIA Kurt
Koenig. Tur uz dažādām tehnikas vienībām nostrādāju trīs gadus. Ekskavatori
mums bija pamatā Liebherr, universālā tehnika – Terex ražojuma, teleskopiskie
iekrāvēji tajā laikā bija cita ražotāja, ne Manitou, un tie stipri atpalika
kvalitātes ziņā. Tad nāca krīzes laiks, 2008. gads, viegli neklājās nevienam,
arī mums. Tika samazinātas štata vienības, bet par laimi mēs jau tajā laikā SIA
Kurt Koening ietvaros bijām izveidojuši struktūrvienību “operatoru mācību bāze”
un no tās izveidojām atsevišķu uzņēmumu - SIA 537. Šis uzņēmums kā mācību bāze
veiksmīgi darbojas vēl joprojām. Man pašam gan vairāk bija interese strādāt reālos
objektos, ne tikai mācīt, jo 100 % pasniedzējs es negribēju būt.
Daudzi Tevi pazīst tieši kā operatoru
instruktoru. Kā Tu nonāci līdz “skolotāja” lomai?
Strādājot par operatoru, jutu, ka man šis
darbs patīk, padodas, ka tas ir mans. Viegli uzķēru katras tehnikas darbības
nianses, mācījos praksē pats no savas pieredzes – vēroju un sapratu sakarības,
kas un kā darbojas, patika iedziļināties un pašam testēt un pētīt. Jutu, ka
varētu tās zināšanas un saprašanu mācīt arī citiem. Tam bija nepieciešama augstākā
izglītība un instruktora sertifikāts. 2010. gadā iestājos neklātienē Latvijas
Lauksaimniecības universitātē un 2014. gadā pabeidzu studijas ar Sauszemes
transporta Tehniskā Eksperta diplomu. Līdz pat 2014. gadam strādāju pamatā par
operatoru. Traktortehnikas instruktora apliecību ieguvu jau uzņēmumā SIA
537.
2014. gadā sāku sadarboties ar toreizējo
Caterpillar Inc. pārstāvniecību Latvijā SIA Witraktor, apmācīju klientu
operatorus un, lai pilnvērtīgi varētu pildīt savus darba pienākumus, tiku nosūtīts
uz apmācībām uz Caterpillar® mācību bāzi Spānijā (Caterpillar MDLC – Malaga
Demonstration and Learning Center), kur ieguvu sertifikātus uz visām CAT®
tehnikas grupām, kuras tolaik bija aktuālas Latvijas tirgū.
Toreiz visus pārsteidzu, jo biju otrais
operators visā Caterpillar MDLC vēsturē, kurš 2 nedēļu laikā nokārtoja 6
no 7 sertifikātiem un visus ar pirmo reizi, ar augstāko vērtējumu. Septīto
sertifikātu nevarēju nokārtot, jo nebija uz vietas nepieciešamās tehnikas
vienības - greidera, citādi domāju, ka arī to būtu uzreiz nokārtojis.
Šo sertifikātu es dabūju vispirms daļēji – teoriju nokārtoju un tad nācās braukt otrreiz uz praktisko eksāmenu.
Kādi uzdevumi bija jāveic, lai iegūtu šos
Caterpillar® sertifikātus?
Vispirms par katru tehnikas vienību bija
jānokārto teorija, pēc tam praktiskie uzdevumi. Tie operatori, kuri ir
piedalījušies kādās no SIA Witraktor rīkotajām Latvijas Operatoru sacensībām,
sapratīs, kad teikšu, ka uzdevumu trases Caterpillar® eksāmenos bija līdzīgas
tām, kādas mēs savulaik būvējām Latvijas Operatoru sacensībās, tikai vērtēšana
bija krietni stingrāka.
Vērtēts tika darba process kopumā, tai
skaitā - tehnikas ekspluatācijas prasmes un paveiktā darba kvalitāte, tikai pēc
tam darba izpildes ātrums. Laika limits, protams, tika noteikts, piemēram, 40
minūšu laikā bija jāpaveic noteikts darba uzdevums, taču uzsvars bija uz
precizitāti un kvalitāti.
Piemēram, ar buldozeru bija jāizstumj
bedre, izstumtais materiāls aiz bedres jāsastumj pareizā leņķa kompaktā kaudzē,
pēc tam tā kaudze pareizi jāsastumj atpakaļ bedrē, izmantojot blietēšanas
funkciju. Visi uzdevumā noteiktie leņķi un blīvumi tika mērīti ar speciālām
ierīcēm. Ar ekskavatoru bija jāpiekrauj pašizgāzējs – gan no sāna, gan no
aizmugures, tika vērtēts gan tas, vai kravas svars ir optimāls, gan arī kravas
novietojums – vai krava ir līdzsvarā, vai nav vairāk uz vienu sānu, vai uz
priekšu vai aizmuguri. Ar pašizgāzēju bija jābrauc pa dažāda slīpuma nogāzēm,
vērtēts tika braukšanas stils – laideni bija jābrauc, bez raustīšanās, tāpat
tika vērtēts, vai operators prot pareizi piebraukt pie ekskavatora uz kraušanu
zem kausa. Citā uzdevumā bija ar ekskavatoru jānorok slīpumi, jārok tranšejas,
noteiktā dziļumā un platumā, bez līmeņrāžu izmantošanas, bez metramēriem.
Piemēram, tika dots laukums, kurā ir jāizrok taisnstūra veida bedre, taisniem
leņķiem, teiksim, metra dziļumā. Tad jāizrok paralēli taisna tranšeja – to
mērīja ar instrumentu, cik precīzi ir izrakts. Pirms rakšanas viss laukums tika
ar gruntsveltni noblietēts, lai bedrei nebirtu sāni. Ar greideri bija
jānogreiderē nogāzes sānu slīpums, grāvis jāizstumj uz līdzenas vietas un no
izstumtā materiāla daudzuma jāizveido ceļa profils tieši tādā pašā garumā, kā
grāvis. Lieki piebilst, ka tas bija ļoti, ļoti vērtīgi! Jo īpaši uz greidera man
nācās krietni pasvīst, jo tajā laikā es biju pieradis strādāt ar parastajām
vadības svirām, jeb t.s. kloķiem, nu nācās iepazīties ar greideri, kuram ir
džojstiki – tā man bija pilnīgi jauna pieredze.
Kopumā varu teikt, ka Latvijas Operatoru
sacensības, kurās piedalījos vairākkārtīgi, tad starptautiskās operatoru
sacensības, kurās man bija tas gods pārstāvēt Latviju, un visbeidzot - šīs
Caterpillar® apmācības - tā ir un paliek man liela skola, kuru es no sirds
novēlētu ikvienam operatoram!
Vadot operatoru apmācības, Tu parasti dod
padomus arī par to, kā katru darbu ar konkrēto tehnikas vienību veikt pareizāk,
tehnikas vienībai draudzīgāk un ekonomiskāk laika un degvielas patēriņa ziņā –
līdz pat tādām niansēm, kā piebraukšana pašizgāzējam pareizajā leņķī. Vai arī
šīs zināšanas ieguvi Caterpillar® apmācībās?
Galvenokārt tā ir dzīves pieredze, kas man
ir palīdzējusi uzkrāt šādas zināšanas. Tā ir gan mana paša pieredze, ilgstoši
strādājot ar dažādām tehnikas vienībām dažādos darbos, gan tēva pieredze un
padomi. Tēvs bija mans pirmais skolotājs un tieši viņš ir manī ielicis pareizo
attieksmi pret tehniku un pret darbu vispār, lai es izaugtu tāds, kāds es esmu
kā operators. Tēva sniegtās teorētiskās zināšanas un mana praktiskā pieredze ir
manu zināšanu pamatā. Atsevišķas lietas papildināju un noslīpēju arī
Caterpillar® apmācību ietvaros – piemēram, piebraukšanas leņķus, strādājot ar
pašizgāzēju un iekraušanas leņķus, strādājot ar ekskavatoru, bet sākotnēji tā
bija manis paša darba pieredze un loģika - domāšana līdzi katram darbam. Varētu
teikt, ka tieši Malagā es ieguvu pārliecību par savām zināšanām, jo sapratu, ka
es jau pats biju daudz ko līdzīgu izštukojis savā galvā - kā būtu labāk to, vai
citu kustību izdarīt, kā paveikt darbu operatīvāk, ar mazākiem izdevumiem un
tehnikai saudzīgāk. Tās ir vienkārši loģiskas, sakarīgas lietas. Taču tās ir
jāapzinās un par tām ir jārunā.
Ja mēs skatāmies uz universālajiem
iekrāvējiem, tad, piemēram, strādājot ar priekšējo kausu kā ar iekrāvēju,
kraujot grunti pašizgāzējā, ja pašizgāzējs vienu, divas, trīs reizes nepareizi
piebrauks un ceturtajā reizē nostāsies pareizi tajā vietā, kur vajag, tad labi.
Taču, ja pašizgāzējs visu laiku turpina nostāties nepareizi, tad, atkarībā no
viņa kubatūras, tik reizes Tev ar universālo iekrāvēju arī būs nepareizi
jābrauc, kas uzreiz nozīmē lielāku degvielas patēriņu, ilgāku iekraušanas cikla
laiku un rezultātā - lielāku operatora noguruma pakāpi. Bet, ja Tu pašizgāzēju
vienreiz iemāci piebraukt pareizi, tad Tu tās 10 - 15 nākamās reizes tehniski
pareizi vari to darbu izdarīt, ekonomējot visus resursus.
Tu esi arī uzņēmuma SIA Ground Master
īpašnieks un vadītājs.
Jā, 2014. gadā nolēmu izveidot savu
uzņēmumu. Sākums bija grūts, bet, ja neatlaidīgi strādā un cīnās, atrod savu
mērķi, tad rezultāts neizpaliek. Un nu mums uzņēmumā ir jau 6 pastāvīgas
tehnikas vienības: Volvo EC160 kāpurķēžu ekskavators, divi universālie
iekrāvēji New Holland LB115B, buldzers CAT D3, smagās mašīnas evakuators
vidējās klases tehnikas (līdz 15 t) pārvadāšanai un komunālā tehnika ISEKI –
zāles pļaušanai, taciņu apkopšanas un tamlīdzīgiem darbiem.
Vai bija kādi īpaši apsvērumi, kāpēc tika
iegādāti tieši New Holland universālie iekrāvēji un Volvo ekskavators?
Tur bija dažādi apsvērumi. Abas New
Holland tehnikas vienības tika iegādātas mazlietotas. Viens apsvērums noteikti
bija lielie riteņi arī priekšā – lai visi 4 riteņi ir vienādi; pirmās tehnikas
vienības pirkumā ne cena, ne zīmols īpašu lomu nespēlēja, tika meklēts zelta
vidusceļš, un netīšām Lietuvā tēvs šo tehniku atrada, aizbraucām apskatīt –
bija viena saimnieka īpašums, labā stāvoklī, sarunājām labu cenu. Attiecībā uz
Volvo – šis zīmols man vienkārši ir tuvs, jo ilgus gadus man visas vieglās
automašīnas bija Volvo, līdz ar to zināju kvalitāti un, tā kā, meklējot lietotu
ekskavatoru, gadījās laba Volvo tehnikas vienība, to arī iegādājāmies. Volvo
kāpurķēžu ekskavatoriem raksturīga ļoti laba skaņas izolācija kabīnē, ērtas
vadības sviras – gan plaukstā labi ieguļ, gan ērta vadāmība.
Kādus pakalpojumus sniedz SIA Ground
Master?
SIA Ground Master veic pamatā teritoriju
uzturēšanas darbus. Ar ceļu uzturēšanu nenodarbojamies, tur ir daudz citu
uzņēmumu. Mēs veicam visus tos darbus, kas nepieciešami teritoriju uzturēšanai
jebkurā gadalaikā. Vasaras sezonā iesaistāmies arī būvniecības biznesā,
sniedzot pakalpojumu bruģētājiem – sagatavojam pirms bruģēšanas klātni un
veicam zemes darbus komunikāciju izbūvei vai restaurācijai, respektīvi – visu
veidu zemes darbus.
Vai, būdams uzņēmuma īpašnieks, pats arī
vēl strādā par operatoru?
Protams! Tas ir neizbēgami. Ja pats
nestrādāsi, nezināsi, kā darbiniekiem jāstrādā, nevarēsi no viņiem neko prasīt.
Tiesa, ka mūsdienās ir iespējams atrast labus darbiniekus, kas ir domājoši
operatori, paši spēj situācijas risināt un prot darbu paveikt pareizi, tomēr
ikvienam kādreiz gadās kļūdīties un tāpēc ir svarīgi pastāvēt blakus,
pārliecināties, ka operators zina, ko dara, ka veiks darbu rūpīgi, ka strādās
ekonomiski, domājot par degvielas patēriņu un izturēsies saudzīgi pret tehniku,
izvairoties no priekšlaicīga tehnikas nolietojuma. Pie tam, lai cik labs būtu
darbinieks, manā uzņēmumā man ir svarīgi tomēr būt lietas kursā par visiem
darbiem. Atbildīgs par paveikto klienta priekšā jebkurā gadījumā esmu es.
Kas Tev pašam ir mīļākā tehnikas vienība?
Ar ko Tev vislabāk patīk strādāt?
Vislabāk man patīk strādāt uz
universālajiem iekrāvējiem, jo tur nav divu vienādu darba dienu. Tā ir ļoti
daudzpusīga tehnika, līdz ar to arī veicamie darbi ir ļoti dažādi un strādāt ir
ļoti interesanti. Tāpat ļoti interesanti man šķiet strādāt ar hidrauliskajiem
kāpurķēžu ekskavatoriem - īpaši tad, kad ir ļoti daudz instrumenti pieejami
papildaprīkojumā – planējamais kauss, ekskavācijas kauss, celma raujamā dakša,
papildus atspiedējžoklis, kas gan Latvijā tiek mazāk izmantots, taču ir ļoti
populārs Skandināvijā (ļoti atvieglo celmu raušanu meža darbos, it sevišķi pie
lieliem meliorācijas darbiem).
Pagājušajā Industrija izdevumā īpašu
uzmanību pievērsām tieši universālajiem iekrāvējiem kā tehnikas grupai. Kāds ir
Tavs viedoklis - ar ko būtu jārēķinās, iegādājoties universālo iekrāvēju?
No tehnikas īpašnieka viedokļa raugoties,
galvenais, kas ir jāsaprot - kādam mērķim tehnika tiek iegādāta – vai zemes
darbiem/rakšanai, tās pašas bruģa klātnes sagatavošanai, vai strādāšanai
komunālajos objektos. No plānotā pielietojuma būs atkarīgs, kādu tehnikas
modeli izvēlēties.
Ja tiek plānots universālo iekrāvēju
izmantot galvenokārt darbiem pilsētā, piemēram, dažādu komunikācijas mezglu
izbūvē vai remontā, trubu tranšeju rakšanā, tad, raugoties no ekonomijas
viedokļa, pilnīgi pietiek ar tādu universālo iekrāvēju, kuram priekšējie riteņi
ir mazāki par aizmugurējiem, nav nepieciešams lai visi četri riteņi būtu
vienādi. Pilsētas objektos vairāk vai mazāk būs pārsvarā braukšana pa asfaltu,
nav tādu izteikti sliktu darba apstākļu, tāpat būs ļoti daudz dīkstāves uz
šādiem darbiem, tāda ir specifika, ar kuru jārēķinās. Šī īpatnība noteikti
ietekmēs tehnikas iegādes cenu, kā arī to, kāda zīmola tehniku
iegādāties.
Taču, ja ir doma par zemes darbiem, tad
universālie iekrāvēji ar maziem riteņiem vai - ir vēl arī tādi vidējās klases
universālie ar palielinātiem priekšējiem riteņiem – nebūs tik labi piemēroti.
Zemes darbos ir vieglāk strādāt ar tādu universālo iekrāvēju, kuram visi četri
riteņi ir vienādi, jo tas nodrošina labāku caurgājamību. Arī no tehnikas
nolietojuma viedokļa ir labāk, ka riteņi iet sliede - sliedē, jo tad
nolietojums abiem tiltiem ir gandrīz vienāds. Tad ir arī vieglāk kraut
materiālu pašizgāzējā, jo ir, piemēram, tādi pašizgāzēji, kurus universālais
iekrāvējs, kam ir mazāki priekšējie riteņi, nemaz nevar aizsniegt.
Tātad, ja ir doma iegādāties universālo
iekrāvēju, ir jābūt skaidrībai, kādos darbos tehnika pārsvarā tiks izmantota. No servisa, jeb tehniskās
apkalpošanas, viedokļa raugoties – viena slimība, kas raksturīga lielākajai
daļai universālo iekrāvēju, ir tāda, ka sānu pārvadiem pastiprināti ātri
nodilst blīvslēgi un sāk tecēt ārā eļļa. Tas ir aizmugurējam tiltam, jo
aizmugurējais tilts ir visu laiku zem slodzes. Priekša ir vieglāka, tur slodze
ir mazāka, bet aizmugurējais tilts visu laiku ir velkošais, priekšējo
izmantojam tikai tad, kad vajag papildus jaudu - vai nu objektā pārvietojoties,
vai kraujot materiālu pašizgāzējā, vai ņemot no kaudzes materiālu. Tādēļ
aizmugurējie sānu pārvadi vairāk uzsilst, atdziestot caur blīvslēgiem velkot
iekšā gaisu, un, tā kā liekajam gaisam izplūst nav iespējams, tad laika gaitā
sānu pārvados sakrājas liels spiediens, radot pastiprinātu spiedienu uz
blīvslēgiem. Operatori parasti cenšas neaiztikt tādas vietas, cits slinkuma,
cits nezināšanas dēļ, taču es iesaku reizi nedēļā vai divās jebkurai tehnikai,
kura pārvietojas lielākus gabalus, laiku pa laikam nolaist spiedienu un pie
reizes apskatīties, ko dara gultņi, jo sānu pārvadu korķos, tāpat kā tiltu
korķos un lielai daļai tehnikas vienību arī motoru korķos, ir magnēts un uz tā
magnēta var redzēt visas dilstošās sastāvdaļas. Jo nodilums ir lielāks uz sānu
pārvada korķa, jo ātrāk sānu pārvads sāks plīst un gultnis būs jāmaina. Ja
savlaicīgi to izdara, tad būs jāmaina tikai 4 detaļas – 2 gultņi un 2
blīvslēgi, un varēs strādāt tālāk. Ja kavēsies, tad sekas var būt nopietnākas.
Principā, ja operatoram ir tehniskā
domāšana, viņš ļoti daudz līdzīgu remontdarbu var izdarīt pats. Es, piemēram,
savas tehnikas vienības labi pārzinu, vienīgais, kur nejaucos, ir elektronika.
Taču tai tehnikai, ar kuru es strādāju, nav tik ļoti daudz elektronikas. Nav,
piemēram, tādu kvēpu filtru, nav kompjūteraprīkojumu tik daudz. Citi operatori
baidās darīt pavisam vienkāršas lietas - nomainīt trīs - četras detaļas, bet,
ja Tu vienreiz izpēti, kas lācītim vēderā, tad ir lietas, ko var izdarīt
operators pats un atkrīt kāda lieka servisa reize.
Protams, servisa lomu nedrīkst vērtēt
pārāk zemu. Katra tehniskā problēma jebkurai tehnikas vienībai ir jāizvērtē
atsevišķi. Tas, ka man patīk būt lietas kursā un pašam arī remontēt, nenozīmē,
ka man tas vienmēr arī jādara pašam. Tā kā es pats gan strādāju ar tehniku, gan
vadu uzņēmumu, tad man ir jāizvērtē, kur savu laiku ieguldīt būs produktīvāk.
Un ir situācijas, kad labāk ir atdot tehniku servisam, kas ļoti ātri visu
novērš, kamēr es tajā laikā varu izdarīt citas lietas. Pie tam - serviss var
iedot garantiju savam darbam, kad tas ir vajadzīgs, taču, ja es pats esmu
remontējis un, ja būšu kaut ko nepareizi izdarījis, tad varēšu vainot tikai
pats sevi. Tā kā katram ir jāizvērtē savas spējas – cik varam atļauties līst
tai tehniskajā daļā iekšā, cik nē, un kādi tam, ka remontēsi pats, būs plusi,
kādi mīnusi.
Kopumā – tas, kā tehnika kalpos, ļoti
lielā mērā būs atkarīgs no operatora, kurš ar to strādās, un no servisa kuru
izvēlēsieties, jeb – no tehniskās apkalpošanas.